02 oktober 2006

Afsluiting van mooie nazomer

Gisteren -zondag dus- werd voor onze regio (Oost-Groningen en Drenthe) de omslag naar herfstig weer pas tegen het eind van de middag verwacht. De beelden van de buienradar voor NL en EU spraken die verwachting niet tegen, zodat we met mtb (Willy) en GrassHopper (ikzelf) onze welbekende en zeer afwisselende route tussen Dwingeloo en Appelscha hebben gefietst. De ontwikkelingen in het zwerk maakten het raadzaam om toch wel enige spoed te betrachten. We konden daardoor nog op ons gemak genieten van een kop koffie met kruidkoek op het café-terras in het centrum van Dwingeloo. Maar amper hadden we thuis de fietsen en de auto weer in hun stallingen opgeborgen, of het ging stevig regenen...

Een mooiere afsluiting van een droge en warme nazomer hadden we ons niet kunnen wensen!

Vandaag wordt uit een ander vaatje getapt. Het weer ziet er aardig uit, dus halverwege de middag ga ik op stap met de roeifiets. Helaas, eenmaal buiten de bebouwde kom bleek de vlagerige wind hard te zijn (16-17 knopen) met stevige uitschieters. Dat roetst niet lekker, en al helemaal niet als ook de bekende Oost-Groningse stofstormen de kop opsteken. Het bruine stof -fijne humuskorrels uit de toplaag op de kale akkers- trekt in grote wolken over de landerijen tussen Kielwindeweer en de Kielsterachterweg. Dus fluks gekozen voor een heel kort rondje van slechts 15 km. Met dit weer is WAW015 een betere keus!

Langzaamaan krijg ik meer aardigheid in het roetsen van wat grotere afstanden. Alles wat minder is dan 40 km vind ik nu een kort stukje dat gemakkelijk zonder pauze kan worden afgerost. Maar bij voorkeur doe ik 'n rondje van 43-48 km. Al kan ik deze afstanden ook zonder pauze roetsen, een kop koffie of thee in een gezellige omgeving blijf ik hogelijk waarderen en het afstappen waard!
En vaker dan vorig jaar waag ik mij nu aan afstanden van zo'n 60 km.

De laatste tijd valt het mij op dat veel wielrenners mij groeten als we elkaar passeren, en dat ik door stilstaande wielrenners word nagekeken als ik hen passeer op de roeifiets. Kennelijk zie ik op afstand eruit als een serieuze sporter? Overigens een prima zaak: wij zijn allemaal fietsers, en eendracht in ons 2-wielerwereldje is noodzakelijk om onze plek op de politieke en bestuurlijke agenda's veilig te stellen!

Tot op heden heb ik dit jaar 4690 km gefietst: 1966 km op de roeifiets, 1591 km op de GrassHopper en 1133 km in de WAW. En nu snel op naar de 5000 km!

15 km gefietst.

Geen opmerkingen: