07 december 2017

Kruk, rechts, links; kruk, rechts, links...

Kruk, rechts, links;
kruk, rechts, links...

Enzovoorts...

Da's het ritme van m'n revalidatie achter het looprekje. Al twee weken lang want gisteren 2 weken geleden werd ik ontslagen uit het UMCG. En a.s. zondag is het alweer 3 weken geleden dat ik 's ochtends vroeg al op de operatietafel lag.

't Gaat prima tot dusver. Nauwelijks pijn en een onberispelijk uitziende wond, en vanaf de eerste dag kon ik al op m'n benen staan. Aanvankelijk wankel en met bibberende knieën, maar toch.

Het stadium is nu bereikt dat de dagen zich aaneen rijgen en de eentonigheid en verveling op de loer liggen. Gelukkig heb ik niet te klagen over gebrek aan belangstelling en ook de kaarten en e-mails vind ik een plezier om te beantwoorden.

Als ik de weblogs lees van m'n mede-HPV rijders ga ik natuurlijk weer wat harder aan de ketting rukken... Maar gelukkig vind ik dan weer de rust in m'n boeken en kranten of een mooi stuk klassieke muziek.

Deze ochtend zelf een stukje met de auto gereden naar Zuidlaren, naar de afspraak met m'n vaste pedicure. Van zoiets simpels knapt een mens al op na 3 weken binnen zitten!
En natuurlijk moet er ook gewoon gewerkt worden: 's avonds eten koken en overdag dienen ook de eindejaarsrituelen zich weer aan, zoals adressen tellen, en kinderpostzegels en kerstkaarten kopen op internet.

En fietsen natuurlijk...
Een totale heupoperatie betekent zware beperkingen in de eerste 6 weken na de operatie voor wat betreft de bewegingsvrijheid van het geopereerde been. En de drie maanden daarna zijn er eveneens significante beperkingen die zich direct laten vertalen in wat je niet meer kan doen op de ligfiets. De belangrijkste is wel dat de buigingshoek tussen romp en bovenbeen niet minder mag zijn dan ca. 90 graden. Een sportieve lage zitting zoals ik die momenteel op m'n Scorpion heb, is daarom niet meer mogelijk. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk die alle hun voors en tegens hebben, zoveel is mij inmiddels wel duidelijk geworden!

En wanneer de dagen gaan lengen en het fietsseizoen niet ver weg meer is, zullen die mogelijkheden moeten worden beproefd, en een ervan worden uitgekozen.
Dat lijkt op 'n klein en doelgericht projectje :-) dat vooral qua tijdplanning goed in elkaar moet steken om op tijd weer volop van het buitenleven te kunnen genieten!

De voorpret krijg ik daar gratis bij :-))

5 opmerkingen:

Gert Reilink zei

Hallo Wijnand,

Goed om weer iets van je te lezen.

En ja, zo duren de dagen en weken wel heel erg lang.
Vond het leuk op te lezen dat zo'n klein ritje met de auto een mens al zo kan opfleuren.

En ook al reageren we niet altijd, we lezen je blog nog wel.




De Bobslee zei

Hallo Wijnandt,

Ja, dat valt niet mee, stilzitten als je normaal behoorlijk actief bent. Op den duur ben je uitgelezen ook, dan wil je wel eens even wat anders. Ook ik wens je beterschap, en hoop dat je een goede fietsoplossing vindt om toch de Scorpion te kunnen gebruiken.

Groeten, Adri.

Willem zei

Hoi Wijnand, veel sterkte, geduld en kracht met je herstel. Binnen jouw grenzen bewegen zal een sneller en vooral kwalitatief beter herstel brengen dan passief afwachten maar dat wist je al..............misschien dat er met afstelling van zitje en een verkorting van de crank, desnoods tijdelijk aan één zijde zoveel winst kan worden gepakt dat je het fietsen met de Scorpion weer op kunt pakken, zo ben ik ook weer begonnen met fietsen op de weg na zware knieblessure.

Gr.Willem.

Belle zei

Sterkte met je herstel. Elke dag gaat het hopelijk weer een beetje beter. De laatste paar weken is het buiten toch alleen maar grijs en nat, dat scheelt.

Wilco Pompert zei

Fijn dat het herstel goed gaat en dat je geen pijn hebt! Sterkte!