01 februari 2017

Spaak in het wiel :-(

Afgelopen zaterdag, tijdens m’n wandelingetje naar de sportschool, viel het direct op dat het prima fietsweer was. Uitgesproken zacht met een voorzichtig zonnetje door de sluierbewolking. Dus van alle oefeningen de helft gedaan en fluks weer naar huis. Daar alles gedaan om voor het eerst sinds drie maanden weer te kunnen fietsen. Fietskleding aantrekken, de Scorpion op z’n mechanische toestand controleren en de drie bandjes op druk brengen.

Hierbij viel het al op dat zelfs een nederige arbeid als bandje oppompen mij nu veel minder inspanning kost dan vroeger het geval was.

Met fietstas en BionX-accu naar buiten om aan de fiets te hangen, de aan/uit knop van de controller ingedrukt, en …

Géén reactie: het schermpje bleef blanco.

Alles controleren:
Accu goed in z’n slede en in het dock - check;
Controller maakt goed contact met z’n stuurhouder: check;
Bekabeling met stekkers visueel in orde: check.

Ladingstoestand van de accu controleren via de oplader, en daar ging het weer mis: ik struikelde over de fietstas, die weer op de grond lag zodat de accu op de grond viel. Schrammen op het deksel en de twee halve deksels sloten aan de bovenkant niet meer netjes op elkaar aan.

Eenmaal binnen bij het stopcontact en oplader weigerde de accu zich te melden nadat-ie werd aangesloten op de oplader.

Direct m’n vaste fietsenmaker gebeld en het probleem uitgelegd, zodat ik de accu gisteren (dinsdag) kon brengen om 'm te laten repareren en zo nodig te revideren. Ik heb 'm tenslotte al 4 seizoenen in gebruik, dus kan-ie meer of minder versleten zijn.

Afwachten maar…

3 opmerkingen:

Unknown zei

Zo gaat dat soms,
Ik Wilde mijn horloge even af doen tijdens het smeren van de ketting van de velomobiel,daarbij laat ik hem op de betonvloer vallen.
Glas stuk,dat kost een paar centen...
Een dag later Pak ik een last leeg,valt er iets op een modelauto...ook over en uit.

Heb je de accu over de winter niet geladen?wat is uberhaubt het beste?

Groeten
Rudolf

Wijnandt zei

Hi Rudolf,
en zo hebben we allemaal van die pechmomenten... Alleen loopt niet iedereen er te koop mee, want soms schaam je je voor je eigen stommiteit en wil je er niet mee te koop lopen ;-)

Het enige dat ik gedaan heb met de fietsaccu is volgeladen laten liggen in de verwarmde bijkeuken waar de temperatuur de hele winter ruim boven de 10 graden is geweest. Het lijkt erop dat ik er ook verstandig aan had gedaan om 'm elke paar weken of elke maand even aan de lader te hangen.

Overigens is de omgang met de gebruikelijke fietsaccu's een moeilijke zaak. Er worden meerdere do's en don'ts aangehangen, die elkaar soms behoorlijk tegenspreken.

'k Verwacht m'n accu volgende week weer terug, dus ben benieuwd!

De Bobslee zei

Hallo Wijnandt,

Ben ik ook benieuwd wat er met die accu aan de hand was. De accu van m'n echtgenote's fiets ligt momenteel ook binnen, zodat die vorstvrij kan overwinteren. Is wel al eens tussendoor aan de "prik" gehangen.
Met haar vorige fietsen bleven de accu's de hele winter op de fiets in een onverwarmde garage, waar het bij vorst ook net zo hard in vriest als buiten, nooit geen problemen mee gehad. De oudste accu was toch ook al 6 jaar gebruikt toen.

Groeten, Adri.