25 november 2015

Winterklaar maken ;-)

De mooie toegiften -warmere herfstdagen dan normaal- zijn nu wel voorbij. Het is nu echt koud en heel nat. Donkere dagen met ononderbroken regenval zijn geen zeldzaamheid!

Gisteren (dinsdag) was weer zo’n dag en toevallig ook de dag waarop de hovenier langskwam voor de afgesproken jaarlijkse snoeibeurt van de heesters in onze borders :-(
We hebben dapper meegeholpen door het snoeiafval te verzamelen en in de aanhanger te gooien en de hovenier en zijn medewerker op gezette tijden te voorzien van een droge en warme schuilplaats in de woonkeuken, met inbegrip van een bakkie troost. Tegen vier uur in de middag -het werd alweer donker- was de klus geklaard en konden wij onszelf moddervrij en droog maken :-)

Wanneer de tuin weer opgedroogd is kunnen we ons om de finesses bekommeren zodat de tuin ecologisch en esthetisch verantwoord de winter kan doorstaan!

Eergisteren daarentegen was een uitstekende, weliswaar koude maar wel droge met lichte bewolking, fietsmiddag om een ommetje te fietsen, m’n vrouw Willy op haar S-works carbon mtb en ik op de HP Scorpion. Speciale maatregelen aan de fietsen om deze winterklaar te maken zijn niet nodig. Hooguit moeten de bewegende delen wat vaker worden gecontroleerd en indien nodig gesmeerd met Finish Line, een "droog" teflon smeermiddel. Het spreekt vanzelf dat de BionX accu wordt bewaard in de bijkeuken en niet in de fietsenberging. Een bewaartemperatuur van minimaal 10 ÂșC wordt immers aangeraden voor dergelijke accu’s.

Winterklaar maken van onszelf heeft wat meer om het lijf: de zomerse fietstenues zijn inmiddels gewassen en verhuisd naar de stapels achterin de kledingkasten. Het zwaardere warmhoudspul ligt nu vooraan/bovenop voor het grijpen en rest nog het wennen daaraan. Wat doe je wanneer aan? Een kwestie van herinneren, proberen en soms corrigeren.
Daar komt nog bij dat ik vanaf eind januari -ik begon toen met het slikken van de enzalutamide- tot op heden heel geleidelijk aan gewicht verlies. Momenteel weeg ik ruim 5 kg minder, geen 70+ kg meer maar ca. 65 kg. In geen jaren heb ik zo weinig gewogen en ik vind dat prima zo: m’n kleding zit lekker en zelf voel ik mij daar ook heel prettig bij. In de spiegel kan ik goed zien dat ik vooral m’n vetvoorraden verlies :-) Dat betekent dat ik meer textiele isolatie nodig heb dan voor die tijd…

Het bijna onvermijdelijke neveneffect, verlies van wat spiermassa, probeer ik tegen te gaan door trouw 2x daags m’n eiwitshakes te nemen bij ontbijt en middagboterham en zoveel mogelijk (semi-)sportieve beweging te hebben door tuinieren, wandelen en fietsen. En inderdaad, nu ik veel regelmatiger fiets doordat ik niet meer geblesseerd raak door vergeefse pogingen om weer te kunnen roeifietsen, vertoont m’n conditie weer een opgaande lijn :-))

2 opmerkingen:

Mick zei

"O,O,O...scheurgras! Wat doen we daar aan, Jacobse? Eh...behandelen met neutronenkorrels, en stupideren!"
https://www.youtube.com/watch?v=Sr_Yh5FyE78

Wijnandt zei

Jaja, ken uw klassieken :-) ...

Zo ken ik mensen die na het bladblazersnummer van Koot en Bie hun bladblazer tot op heden niet durven te gebruiken!