26 augustus 2012

Terugkeer van zadelpijn (2)

'k Had niet kunnen denken dat er zo snel serieuze reacties zouden komen op m'n zadelsores. Daarom wil ik nu aangeven hoe ik dat probleem denk aan te pakken. Ik wil namelijk niet alleen een plan A hebben, maar ook een plan B en evt. ook een blockbuster plan C.

Eerst kort m'n gedachten over de 2 reacties van Maarten:
Het RANS zitje is dermate afwijkend van de gangbare race- en mtb-zadels dat ik voorlopig aanneem dat de kennis en ervaring van bedrijven als Sportmaster daarop nauwelijks van toepassing is. En inplaats van meer of ander schuim denk ik allereerst aan gebruik van een extra laag materiaal dat géén schuim is (zie onder).


De komende tijd zijn we weer af en toe in München. Daar wil ik een stuk vilt kopen van ca. 10-12 mm dik in de viltspeciaalzaak in de Dienerstraße, "Filze aller Art - Deeply Felt", van Johanna Daimer. De gedachte hierachter is dat het vilt wel enigszins meegeeft maar dat vermeden wordt dat een dikke schuimlaag een te grote kuil maakt die de zadelpijn niet verhelpt maar eerder erger maakt door meer spieren af te knijpen. Dit is namelijk ook het bekende nadeel van gelzadels. Inplaats van 2 lagen schuim van een 12 mm dikke Bever-slaapmat wil ik, gerekend vanaf het kale RANS-zitje, eerst 1 laag schuim en daarop 1 laag even dik vilt aanbrengen. 'k Heb een tweetal RANS zitjes (het brede standaardmodel en het smallere Alterra zadel) al zover voorbereid dat ik daarmee in Beieren kan experimenteren.
Dit is dus plan A.


Parallel aan plan A wil ik ook plan B uitvoeren. Dat houdt in dat ik een matraszadel van Lepper -hiervoor heb ik in eerste instantie de Lepper Ultimate Lounger op het oog- wil monteren inplaats van het RANS zitje. Hiervoor moet het Lepper zadel wel worden gemonteerd op de bestaande zadelpen met een uitwendige diameter van 35mm. 'k Neem aan dat hiervoor geen standaardoplossing beschikbaar is, en dat iemand een passend montage hulpmiddel zal moeten vervaardigen. De fabrikant Lepper in Dieren heeft zich bereid getoond mij te ontvangen en de mogelijkheden hiervoor te bespreken.
Dit is m'n plan B, dat in de loop van september op de rails wordt gezet.

Mochten plannen A of B de RANS CF-bikes niet voldoende comfortabel maken (streefdoel: 60-80 km kunnen fietsen zonder grote comfortproblemen) dan moet er uit een heel ander fietsvaatje worden getapt: het blockbuster plan C.

Dat betekent bijna automatisch een ligfiets, de enige soort fietsen die voor mij voldoende zitcomfort heeft. De ligfiets moet wel gemakkelijk in/aan de auto kunnen worden vervoerd, samen met de Santos mtb van m'n vrouw.

Voor onze manier van fietsen, waarbij wij smalle bospaadjes, de in Duitsland gangbare schotterpaden en steile hellingen niet schuwen, vind ik de 2-wielige ligfiets onbruikbaar wegens stabiliteitsproblemen. Dit heb ik helaas kunnen ervaren op de overigens zeer fraaie GrassHopper van HP Velotechnik.

Een tadpole trike heeft dat stabiliteitsprobleem niet, maar is meestal te breed. Daarbij is zo'n trike moeilijk vervoerbaar met de auto, tenzij die opvouwbaar is. Maar ook dan is een opgevouwen tadpole trike vaak een omvangrijk pakket: bijvoorbeeld de HP Velotechnik Scorpion 26 fs meet in opgevouwen toestand 123x83x69 cm!

'n Velomobiel is eveneens te breed voor onze manier van fietsen, en blijkt mij niet te kunnen bekoren. Het mooie van fietsen vind ik namelijk het verkeren in de buitenlucht en daarbij de wind en de zon om je lichaam te voelen…


De Raptotrike -geen tadpole maar 'n delta trike met de 2 wielen achter- lijkt op dit moment de enige serieuze kandidaat voor m'n plan C. Vooral omdat-ie deelbaar is en betrekkelijk licht in gewicht.
De 2 achterwielen lijken zoveel stabiliteit te geven (desnoods even geblokkeerd en rustig rijden!) dat je op 'n tamelijk beroerd bospaadje niet meteen omvalt en/of onderuitgaat, en de spoorbreedte is prettig klein, veel kleiner dan van een tadpole trike.
De deelbaarheid maakt 'm gemakkelijk vervoerbaar in de auto en ook het relatief geringe gewicht maakt 'm goed hanteerbaar en niet nog moeilijker dan het (helaas) al is op ligfietsen om steile heuvels op te fietsen (als er geen voorwielslip optreedt).
In oktober kan ik een afspraak maken met Arnold Ligtvoet. Dan kan ik proberen of de Raptotrike iets voor mij is.

Geen opmerkingen: