22 juli 2010

Mediteren op de roeifiets

't Roeifietsen met aandacht voor de juiste ademhalingstechniek en het gebruik van de juiste buikspieren gaat voortreffelijk. Dat betekent echter niet dat al m'n pijnpuntjes nu zijn verdwenen.

Een geregeld optredend -hoewel enigszins onvoorspelbaar- euvel is de kramp achter in m'n nek: na enige tijd roeifietsen kan dat optreden, maar voor hetzelfde geld ook niet. 't Is vervelend, want het is pijnlijk.

De afgelopen dagen had ik er vaker last van, zodat ik mij gedwongen voelde om er meer aandacht aan te geven. Eerst probeerde ik van die kramp af te komen door m'n nekspieren te ontspannen, ongeveer op de manier zoals men tijdens het mediteren de ontspanningsoefeningen doet. Maar dat hielp helemaal niet: de pijnlijke kramp hoog achter in de nek, vlak onder m'n achterhoofd, bleef.

Vandaag heb ik succes. Eigenlijk zonder dat ik het bewust doe, ontspan ik tijdens de terughaalslag de gehele bovenkant van m'n schouders, vooral de monnikskapspier. En dat werkt onmiddellijk! Als ik daarbij ook de handen en onderarmen ontspan -en dat kan heel goed tijdens de terughaalslag- dan maken beide ontspanningszones als het ware contact met elkaar zodat de kramp afdoende wordt voorkomen.

't Is hierbij goed letten op de timing: het ontspannen moet namelijk gebeuren in de tweede helft van de opwaartse/voorwaartse beweging van het bovenlichaam (aanvankelijk liggend in het roeifietsstoeltje, tegen het eind van de terughaalslag meer rechtop en vrij van het stoeltje). Dat ontspannen moet dus bliksemsnel gebeuren, naar schatting in hooguit een halve seconde tijds.

M'n beloning is groot: niet alleen geen pijnlijke kramp meer achter in de nek, maar ook een mooiere, want soepelere en lossere, stijl van roeien. Niet alleen de terughaalslag maar ook de werkslag wordt vloeiender en soepeler.

Daarom kost het mij geen enkele moeite om zonder een moment te pauzeren de bijna 40 km van het eerste deel van m'n roeifietsrondje in 'n voor mijn doen stevig tempo af te leggen. De koffie met 'n punt aardbeienbavarois kan ik mij dus goed laten smaken…
En ook met het laatste stukje naar huis kan ik de bijna 55 km volmaken zonder last te hebben van kramp in de nek.

Wie had dat kunnen denken: mediteren op de roeifiets…

1 opmerking:

Mick zei

Dag Wijnandt,
Ja yogatechnieken leveren nog wel n's wat op, zelfs viavia.
Zo wees mijn broer me op het bestaan van een natuurlijk medicijn tegen hielspoor: Curcuma/ de indiase geelwortel. Tevens een sterk anti-oxidant.
En die tip had hij weer van z'n yogalerares!
Het helpt ieg goed tegen de scherpste pijn.
Mvg Mick