31 augustus 2009

Roetsen, veel roetsen...

Deze maand augustus heb ik 938 km gefietst. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zoveel in 1 maand heb gefietst. M'n RANS Dynamik Pro was goed voor 113 km, m'n roei3wieler 213 en m'n roei2wieler 612.

Volgens m'n gevoel tikken roeifietskm's meer aan dan gewone fietskm's. Het hele lijf moet namelijk werken op de roeifiets, en niet alleen de benen. Ik kan het goed merken aan m'n algehele conditie.

Afgelopen zaterdag had ik op de open stukken van m'n rondje de harde wind bijna recht tegen. Het merkwaardige was dat ik daar geen enkel bezwaar tegen had. Integendeel, ik vond het zelfs lekker werken, dat roetsen tegen de harde wind in. 'k Let dan wel op dat ik steeds een goede balans heb tussen de inspanningen die ik aan de ene kant pleeg met m'n benen en aan de andere kant met armen+rug. Dat maakt het roetsen natuurlijk nog interessanter.

En ja, 'k moet niet vergeten de komende dagen 't retourelastiek te vervangen. 't Zit er al ruim 2 jaar op en heeft echt z'n beste tijd gehad...
[Update 4 sep: nu weet ik weer goed waarom ik 'n hekel had aan het vervangen van het retourelastiek: de oorspronkelijke gaatjes in de Revolver trommel zijn te klein om het elastiek er goed doorheen te krijgen. 'k Heb een paar van die gaatjes opgeboord, want anders zou ik echt niet weten hoe ik het elastiek zou moeten vervangen...]

24 augustus 2009

Er komt 'n nieuw model roeifiets

Er komt einde dit jaar een nieuw model roeifiets uit, de 209, grotendeels van carbon gemaakt. Derk Thijs heeft mij hierover het volgende laten weten en het onderstaande heb ik met zijn toestemming hier neergezet.

De 209 weegt 4 à 5 kg minder dan de 222 Revolver. Bij het ontwerp is niet alleen gelet op verbeteren van snelheidsrecords, maar van èn snelheid èn duurzaamheid èn roetsplezier. Onderweg met panne staan is immers geen roetsplezier!
Een aantal onderdelen op de foto zijn nog niet zoals de uiteindelijke versie gaat worden. De roeifiets kan ook in blauw worden geleverd, dit voor mensen die niet van zwart houden.

Inmiddels is de 209 erg uitgebreid getest, met als gevolg diverse verbeteringen en nieuwe mallen. Daarbij zijn kosten noch moeite gespaard. De prestatie van Theo Homan met een prototype van de 209 (7e plaats bij de duurtocht London-Edinburgh-London; slechts 6 racefietsers voor hem) is volbracht zonder enig malheur, zelfs geen kabel of bandje wisselen.

Het is de bedoeling dat de eerste exemplaren van de 209 deze winter worden afgeleverd.

Tot zover de informatie van Derk. 'k Heb al een blauw exemplaar besteld :-)

13 augustus 2009

'n Dagje Haarlem 11 aug 2009



Een of twee keer per jaar spreken Wendelina Timmerman, de drijvende kracht achter HoorIdee, en ik af om elkaar te zien en uitgebreid bij te praten. Voor deze keer hadden we afgesproken om in Haarlem ook een stukje te fietsen: vanuit Haarlem-Centrum, dicht bij het Spaarne, via Leidsevaart en langs de Nieuwe Sint Bavo, Duinlustweg, Brouwerskolkweg, via de Zeeweg naar Bloemendaal aan Zee en vandaar naar strandpaviljoen Parnassia. 'n Eenvoudig lunchhapje was daar snel verorberd en na 'n lange zit op het buitenterras gingen we langs ongeveer dezelfde route weer terug naar de woning van Wendelina.

In Haarlem -het begon al drukker te worden door de avondspits- trokken we veel belangstelling, vooral wegens de lage roei3wieler die echt oogt als 'n "sjeesbeest." Door de Haarlemse wijken waar we doorheen fietsten trokken we een spoor van vrolijke gezichten. Ons fietsplezier was kennelijk aanstekelijk!

'n Groepje straatartisten was met elkaar bezig in de Haarlemmer Hout en ze vroegen ons om een paar foto's te maken met hun fototoestel. Via Houtplein -ff showen met m'n "sjeesbeest"- en Gasthuissingel koersten we weer op Wendelina's huis af.

Onderweg door Overveen gaat het vaak door bomenrijk gebied. Vooral in de herfst zal afgevallen blad de risico's van onderuitgaan op de roei2wieler sterk verhogen: dan is de roei3wieler ideaal!
Ook in het drukke en overvolle Haarlem ben je beter af met de roei3wielerwieler: veel stoppen, knutselen op de vierkante meter langs wonderlijk aangelegde kruisingen en oversteken, en vooral goed om je heen kijken, dat gaat op de roei3wieler heel veel gemakkelijker dan op de 2wieler.
In het stillere Veendam is het heel anders, daar kom je met de roei2wieler heel gemakkelijk overal doorheen: minder druk, minder vol en daardoor veel overzichtelijker.

Al ben ik Haarlemmer van geboorte, 'k zou voor geen goud daarheen terug willen gaan! Maar het was weer 'n heel geslaagde dag...