20 december 2013

Feestdagen








06 december 2013

Nieuwe skibril: SMITH I/OX SPH OTG

Niet alleen velomobielrijders, maar ook deze winterdoorfietser op 'n trike hebben groot belang bij bescherming van het hoofd tegen kou, wind en nattigheid. Voor m'n e-Scorpion trike echter geen racekap waarover de laatste tijd nogal wat te doen is in de velomobiele blogosfeer maar slechts een eenvoudige skibril.

Dit jaar heb ik mij bij de plaatselijke zelfstandige opticien nieuwe brillen laten aanmeten: een "nette" bril en een sportievere zonnebril met fotochrome glazen. De "nette" bril, net als m'n vorige van het Franse merk Henry Jullien heb ik weer met degelijke uitverende poten genomen maar nu met wat grotere glazen.
De nieuwe bril past helaas niet meer in m'n Alpina Colambo Air skibril.

Het was lang zoeken op internet, maar 'k heb 'm gevonden: een grotere skibril, te weten de SMITH I/OX SPH OTG. En inderdaad, hij doet wat de reclame belooft: een groter blikveld en m'n grote "nette" bril -139 mm breed, 44 mm hoog- past er goed in!

't Is een degelijk gemaakte en goed uitziende skibril; de grote glazen zijn secuur bevestigd maar toch gemakkelijk uitwisselbaar. 'k Heb het witte montuur gekozen, voor normaal gebruik vind ik de Photochromic Red Sensor Mirror lens het meest geschikt.

In combinatie met m'n gebreide wollen bivakmuts -en evt. daaronder een hoofdband of een helmmuts- beschermt de Smith niet alleen m'n ogen maar ook m'n gezicht tegen de kou. Da's prima fietsen!

03 december 2013

Maandag 2 december 2013: de getallen 4010 en 10

Km-standen
Het eerste getal, 4010, is het aantal km's dat ik dit jaar t.m. afgelopen maandag, 2 december, op m'n fietsen bij elkaar heb gesprokkeld. Minder roeifietskm's dan ik zou willen, al gaat het met roeien weer de goede kant op :-) .
Tot nog toe heb ik 1.516 km geroeid en 2.494 km rondgetrapt.

In deze periode -herfst en winter- wordt vooral de e-Scorpion gebruikt omdat de fietspaden vaak met blad en andere natte boomresten zijn bezaaid die voor uitglijders kunnen zorgen. Waar ik met de roets tamelijk behoedzaam zou moeten rijden, kan ik met de e-Scorpion blijven doordenderen :-)

M'n vrouw Willy en ik realiseren ons terdege dat, als het echt winter wordt, het min of meer afgelopen is met het fietsen, zodat we gaan fietsen wanneer het weer dat toelaat. En dat is ten onzent in Oost-Groningen tot nog toe vaak het geval!

Foto's van m'n fietsen
Eigenlijk zijn foto's van m'n 'Thijs 209' roeifietsen en e-Scorpion trike niet zo interessant; daarom heb ik maar weinig foto's op dit weblog gezet. Er was niet veel aan geknutseld zodat ze nagenoeg in de standaard-uitvoering zijn gebleven.

Nu wel 'n paar foto's want wat klein geknutsel kon ik niet helemaal vermijden ;-)

De 209 had ik al in 2010 voorzien van 'n hoofdsteuntje, met klittenband op de tas gemonteerd. Omdat ik graag gezien wil worden rij ik in herfst en winter met brandende verlichting: 'n CatEye achterlicht is nu achter op het hoofdsteuntje gemonteerd, ook met klittenband. 't Ziet wat primitief uit, maar bevalt uitstekend: weegt weinig en is degelijk genoeg.

Voorop, bij de punt van de boegspriet, is een koplamp -Lezyne Power Drive XL- gemonteerd. Dat past goed bij de fiets en valt goed op, zoals de foto van de brandende koplamp laat zien.

M'n 2 roeifietsen staan in de fietsenberging in fietsstandaards van Feedback Sports. Dat zijn prima standaards die vooral het voordeel hebben dat ze de snek niet in de weg zitten. 'k Zag ze bij m'n vaste fietsenhandelaar, kreeg er een mee om te proberen en heb daarna 2 nieuwe gekocht :-)

M'n geknutsel aan de e-Scorpion kon beperkt blijven tot het naar voren brengen van de hoofdsteun met een paar in gebogen vorm gelijmde lagen blauw/zwart schuimrubber. Aan de voorkant is een V-vormige uitsparing gesneden, voor beter comfort.

Bij de volgende onderhoudsbeurt (bij ca. 3000 km) zal ik het SKS-achterspatbord laten vervangen door een bredere uitvoering, die aan de voorkant zo'n 10 cm langer wordt gemaakt door er een extra stukje spatbord aan te zetten. Het huidige spatbord is te smal en houdt niet alle rommel tegen die de dikke Marathon+ achterband rondsproeit. De verlenging aan de voorkant zal de vervuiling van de fiets nog verder verminderen, zo is mijn ervaring.

PSA
Het tweede getal in de titel van deze posting, 10, is de recent gemeten PSA-waarde in mijn bloed zoals m'n uroloog mij afgelopen maandag vertelde.
Veel PSA in het bloed kan worden veroorzaakt door prostaatkanker. Bij een vermoeden daarvan laat de huisarts meestal eerst je bloed onderzoeken. Bij dit bloedonderzoek wordt de hoeveelheid PSA gemeten. PSA staat voor Prostaat Specifiek Antigeen. PSA is een eiwit dat alleen in de prostaat wordt gemaakt.

In juli 2003 is bij mij prostaatkanker geconstateerd. Niet meer operatief te verwijderen omdat inmiddels behalve de primaire tumor ook een 3-tal uitzaaiïngen werden ontdekt. Gelukkig sloeg de hormoontherapie direct aan.

Tot voor kort bleef m'n prostaatkanker goed onder controle. Sinds een jaar echter stijgt de PSA-waarde in m'n bloed: een jaar geleden was deze ca. 2, een half jaar later ca. 4 à 5, en weer een half jaar later, afgelopen maandag dus, bleek-ie 10 te zijn. Steeds een verdubbeling in een half jaar tijds. Dat betekent dat de hormoontherapie z'n effectiviteit aan het verliezen is.

Op internet is het volgende te lezen:
Hormoontherapie verliest gewoonlijk binnen 3 tot 5 jaar bij mannen met uitgezaaide prostaatkanker zijn effectiviteit. Wanneer de tumor uiteindelijk ondanks hormoontherapie verder uitgroeit, overlijden de meeste patiënten binnen 1 of 2 jaar. Wanneer hormoontherapie niet aanslaat (hormoonresistentie) kunnen alternatieve hormonale geneesmiddelen of chemotherapie worden geprobeerd.
'k Was niet blij na het consult met m'n uroloog, en die dag plus de daaropvolgende nacht verliepen bepaald niet rustig. Vooral de demonen van de nacht spookten flink rond in m'n hoofd… :-(

Voorlopig is het afwachten, er zit niet anders op… Over een half jaar weten we meer en kunnen dan naar bevind van zaken handelen. Wel zal ik nu attent moeten zijn op mogelijke pijnklachten die door de prostaatkanker kunnen worden veroorzaakt.