16 november 2013

Verkoop e-bikes en Fietsen in de flow

Verkoop e-bikes
Het zijn interessante tijden…
Neem bijv. het nieuwsitem Studie: E-Bike-Käufer werden jünger over het veranderende koperspubliek van e-bikes.
'k Citeer het belangrijkste gedeelte:
"Laut Marktforschungsunternehmen Schlegel und Partner lässt sich der typische Einsatzzweck aus dem Alter der Käufer ableiten. Demnach gebrauchen Menschen ab 50 Jahren das Pedelec eher für Touren, zum Einkaufen und für andere Freizeit-Aktivitäten. Zwischen 18- und 50-jährige benutzen das Pedelec als Transportmittel im Alltag und vor allem als Verkehrsmittel zum Pendeln zwischen dem Zuhause und der Arbeitsplatz.

In den letzten Jahren lässt sich ein starker Trend erkennen. 2010 waren die Käufer ab 50 Jahren noch mit etwas mehr als 50 Prozent die stärkste Gruppe. 2012 sind 60 Prozent der Käufer 18 bis 50 Jahre.

Der Grund für den Wandel könnte an dem nachlassenden Wunsch Auto fahren zu wollen liegen. Denn nach einer aktuellen Untersuchung des Instituts für Verkehrswesen (KIT) sinkt der Anteil der 18 bis 35 jährigen mit Zugang zu einem Auto von 83 Prozent im Jahr 2002 auf 74 Prozent zehn Jahre später. Darüber hinaus stieg der Anteil derjenigen 18 bis 35 jährigen, die das Fahrrad als Transportmittel benutzen im gleichen Zeitrahmen von 10 auf 15 Prozent.

Steigende Kraftstoffpreise, erhöhtes Verkehrsaufkommen in Ballungsräumen, unzureichende oder zu teure öffentliche Verkehrsmittel oder steigendes Umweltbewusstsein seien einige der Gründe, warum immer mehr Menschen auf ein E-Bike umsteigen.

Die Forscher kommen zu dem Ergebnis, dass die Veränderung des Nutzungsverhaltens der Käufer von E-Bikes ein neues Mobilitätskonzept erfordere. Bisher sei das E-Bike nur als Lifestyle-Ansatz wahrgenommen worden. Jetzt ginge es darum, das Elektrorad als vollwertiges Verkehrsmittel anzuerkennen."
Toch leuk, die bevestiging van wat ik altijd al hoopte en de laatste tijd zelfs vermoedde. Zelfs in hèt autoland de Verenigde Staten worden e-bikes gekocht om de auto minder te hoeven gebruiken. Toch speelt ook daar het gezondheidsaspect -fietsen is goed voor u!- een rol. Net als in Europa gaan in de USA fietsers die overstappen op e-bikes vaker fietsen.

Bij dit alles moeten we de achterliggende realiteit niet uit het oog verliezen. Een belangrijk gegeven is dat in de traditionele rijke industriestaten -zeg maar de OESO- een groot deel van de bevolking qua welvaart en koopkracht achterblijft of zelfs achteruitgaat. Wanneer men de aanschaf van de tweede of zelfs de eerste auto kan vermijden door over te stappen op een e-bike, verdwijnt per saldo een grote uitgavenpost uit het huishoudbudget!

Fietsen in de flow met Scorpion e-trike
Er vielen een paar puzzelstukjes op hun plaats door een opmerking van Jan Goddemaer:
"Qua rijsensatie - zeker in snel genomen bochten - kan een velomobiel niet op tegen een trike".
Dat kartgevoel in bochten en het laag-bij-de-grond lekker doorsjezen op de rechtere stukken, zonder angst voor rommel op en oneffenheden in de weg, zijn de redenen dat ik m'n e-Scorpion steeds leuker ga vinden!

Het klopt ook weer met m'n andere voorkeuren van vroeger.
Mountainbiken heb ik altijd vreselijk leuk gevonden (en vind ik nog altijd leuk. Maar ja, die zadelpijn …) vanwege het raggen over slechte weggetjes en smalle bospaadjes.
Zeilen met 'n open boot vond ik het echte werk: buitenboord hangen en af en toe een plens water over je heen krijgen. En 't spul in plané krijgen bij ruime koersen :-))

'k Ben weer een ervaring rijker: met dit vochtige en koude weer, waarin het fietsen een stuk minder soepel gaat -bijna iedere winterdoorfietser kent die wintertraagheid maar al te goed!- is het heel plezierig om de elektrische ondersteuning een trapje hoger te zetten, te weten 75%. Het aandeel van het door mij geleverde vermogen in het totale aandrijfvermogen is dan 57 procent. Dit werkt vooral heel goed als ik de snelheid op 25 km/uur houd. Dat betekent bij dit koude weer toch stevig doortrappen en ik voel m'n spieren als ik thuis kom en soms ook de volgende dag :-) . En zo hoort het ook…

Met tussenpozen las ik een stukje intervaltraining in door de snelheid te verhogen naar 27-30 km/uur. De BionX houdt het dan voor gezien en ik kan een stuk(je) flink doortrappen op uitsluitend eigen kracht.

Het leuke is dat m'n lol in hard doorfietsen weer helemaal terug is :-)

Het is heel aangenaam om ook bij kou comfortabel te fietsen, zonder koude voeten, tranende ogen en loopneus.
Icebreaker thermokleding van merinowol bevalt mij heel goed. Bij deze vochtige kou draag ik onder m'n roetsoverall en fietsjack een 260-setje thermokleding, en als het ook nog flink waait, daaronder een windstoppend ondershirt van Odlo. M'n bivakmuts en skibril hebben hun nut allang bewezen op de roeifiets en blijken ook op de e-Scorpion heel comfortabel te zijn. En m'n voeten blijven warm in de pas gekochte Specialized Defroster Trail mtb-schoenen.

De ervaringen van Wim Huisman waren voor mij reden om bij Stappenbelt in Apeldoorn te kijken naar nieuwe fietsschoenen. Net als Wim heb ik gevoelige voeten, en ben dus gebaat bij een verkoper die met kennis van zaken de tijd neemt om mij van nieuw schoeisel te voorzien. Enfin, met een paar Specialized Defroster Trail winterschoenen ging ik de winkel uit, en een paar zwarte S-Works mtb-schoenen zijn besteld. 'k Heb de witte gepast, maar 'k heb liever zwart…

05 november 2013

'n Fietsende Oudere mijmert

Welke definitie ik ook neem, ik ben een Oudere. Preciezer: een Oude Man. 75 jaar, dus Bejaard.

Ik fiets, dus ben ik een Fietsende Oudere.

Fietspadontwerpers willen meer aandacht voor De Fietsende Oudere.De website Vergevingsgezinde Fietspad staat bol van de redenen waarom dat moet: ... intussen komen er wel meer ouderen, die meer en sneller fietsen ... Gedrag, capaciteiten en behoeften van oudere fietsers moeten in het ontwerp van fietspaden worden meegenomen ... Genoemd worden onder meer invalidenvoertuigen en scootmobielen.... Oudere fietsers lopen meer risico: zij overzien het gevaar minder en mogelijk reageren ze daardoor te laat.

Enzovoorts.

'k Heb een nieuw woord geleerd dat ik voordien nog niet kende: vetergang. De gemiddelde vetergang is 20 cm. Een Fietsende Oudere heeft een grotere vetergang bij tegenwind, zijwind, gladheid, rijden in een bocht, slecht onderhouden fietspaden, enzovoorts.

Als Bejaarde Oude Man zou ik van dit alles erg bang kunnen worden, zo bang dat ik niet meer wil fietsen.

Maar:

gelukkig heb ik m'n roeifietsen, waarop ik mij volkomen thuis en zeker voel :-)

gelukkig heb ik m'n trike, 'n rots op 3 wielen, waarmee ik haaks de bocht om kan :-)

Doorfietsen dus, vooral doorgaan met fietsen!

'n Min of meer toepasselijk citaat:

Growing old will not transport you back to your grandparents' era, much less to their lifestyles.
-- John Michael Greer