21 november 2012

Roeifiets op 3 wielen ?!

Mick Leemans heeft momenteel een wel héél interessante ontwikkeling bij de kop: hij wil een Noomad kantel kit aan z'n roeifiets monteren. 't Geheel wordt dan een tadpole roeitrike.

Ik hoop van harte dat 't hem lukt en ook hoop ik dat Derk Thijs dit oppikt, zodat binnen afzienbare tijd (aspirant-)roeifietsers een Thijs roei3wieler kunnen kopen! Ik ben er rotsvast van overtuigd dat hier een flinke markt voor is.

'k Heb geprobeerd Derk enthousiast te maken voor deze mogelijkheid. Met zijn kennis, ervaring en ontwerptalent moet hem dat toch lukken. En als het Derk niet lukt, dan lukt het niemand…

Likes…  8-)
'k Mijd sociale sites als de pest: Facebook/Faecesbook, Twitter, LinkedIn, om maar de allerbekendste te noemen. 'k Vind het vooral tijdverspilling en dè plek om akelige reaguurders tegen het virtuele lijf te lopen. 'k Hou me bij dit weblogje, genoeg voor deze bejaarde die meer dan 50 jaar geleden al achter de computer zat en op z'n rust is gesteld.

Ondanks dit alles mag ik nu meemaken dat 'n kort commentaar van mij bij een artikel op nrc.nl, Terugkijken: Tegenlicht – de Joodse kolonisten van het Palestijnse Hebron, het best gewaardeerd is met "40 likes". ('k Heb wel een vermoeden wat dat "likes" betekent, maar wat het precies inhoudt weet ik niet).
Dat commentaar was als volgt:
Zulke Israëli's -de kolonisten dus- gedragen zich als Übermenschen, voortdurend op zoek naar meer Lebensraum en degraderen de Arabieren tot Untermenschen die je vervolgens zonder veel problemen kunt uitroeien. De Israëlische staat staat dit niet alleen stilzwijgend toe, maar steunt de kolonisten door bescherming van het leger.
Voor mij is het volstrekt onbegrijpelijk dat wij in Europa dit alles stilzwijgend accepteren, zeker gelet op onze ervaringen met Nazi-Duitsland, waar precies dezelfde ideeën in praktijk werden gebracht.
Wij -m'n vrouw Willy en ik- kijken weinig TV, maar wel graag naar Tegenlicht van de VPRO. Daar worden zaken uit de doeken gedaan die de mainstream media angstvallig vermijden: te moeilijk, te controversieel, vaak ook te verontrustend.

Maandagavond was er dus de uitzending over de Joodse kolonisten van het Palestijnse Hebron. Direct viel het mij op dat de redeneringen waarmee deze kolonisten hun daden en levenshouding rechtvaardigen, praktisch een een-op-een correspondentie hebben met de Nazi-ideologie van het derde Rijk (1933-1945), toen Hitlers nazi-partij Duitsland had omgevormd tot een nationaal-socialistische, totalitaire staat.

In m'n jonge jaren heb ik mij verdiept in de geschiedenis van het derde Rijk, waarbij m'n belangstelling vooral uitging naar de ideologie en politiek ervan. In het verlengde daarvan heb ik mij ook verdiept in de wording van de staat Israël, een geschiedenis met veel donkere en nauwelijks bekende aspecten. En ik heb van maart 1967 tot februari 1968 gewoond en gewerkt in Israël. De juni-oorlog in 1967 heb ik daar meegemaakt, inclusief de aanloop ernaar.

Vandaar dat het mij weinig moeite kostte om m'n eerdergenoemd commentaar op te schrijven. Het meeste werk eraan was het beknopt en helder houden ervan...

13 november 2012

Snelle bandjes

Vandaag ben ik in de gelegenheid om de 23-406 Schwalbe Ultremo ZX bandjes om de 20" voorwielen van m'n roei3wieler te leggen, samen met de 6A binnenbandjes. De 26" Schwalbe Marathon Racer blijft hierbij om het achterwiel. Dit omdat het verwisselen/plakken van een lekgeraakte binnenband bij het achterwiel lastig is, zeker in de mindere tijd van het jaar (late herfst, winter, vroege voorjaar). Daarom speel ik op safe met de achterband en veroorloof mij alleen wat meer risico met de beter toegankelijke bandjes om de voorwielen.

De Ultremo's zijn, zeker in vergelijking met de Marathons, heel iele bandjes. 'k Ga daarmee op stap met de verwachting dat het snelheidsverschil niet zo groot zal zijn, ook vanwege de Marathon Racer achter. Zelfs hou ik er rekening mee dat het tussen-de-oren-effect misschien wel het grootst is ;-)

't Pakt heel anders uit: bij elke haal aan het stuur vliegt de trike vooruit. Het is met de Ultremo ZX bandjes erg licht en daardoor heel prettig roetsen. Het looiïge gevoel van de 20" Marathon Racers is helemaal verdwenen. Tijdens het korte ritje van 9 km (het begon alweer donker te worden) krijg ik de indruk dat de snelheidswinst bijna 4 km/uur is (bij snelheden van 15-30 km/uur).

Tevreden zet ik 't snelle spul weer in onze fietsenberging. 'k Zou bijna vergeten te vermelden dat ik 'm een paar dagen geleden heb gepimpt met een Fibre Flare Ultimate set veiligheidslampen. 'k Heb ze zo gemonteerd aan beide zijden op de achtervork dat ze vooral de zichtbaarheid opzij verbeteren.
Achter zijn het 2 stuks CatEye Rapid 5 achterlichten die het achteropkomend verkeer op mij moeten attenderen. 'k Heb de stellige indruk dat die meer dan voldoende zijn :-)

03 november 2012

Herfst!

Hier in de Veenkoloniën (volgens veel randstedelingen een onherbergzaam oord dat ver weg ligt, een onprettig klimaat en een merendeels behoeftige bevolking heeft) is het nu echt herfst: harde wind, fris en waterkoud, vaker bewolkt dan zon en veel losse boomblaadjes die in een nagenoeg horizontale baan langs ons huis vliegen. Ronduit ongezellig weer dat niet uitnodigt om te gaan roeifietsen.

Gelukkig ligt om de paar dagen voldoende blad op het gras om dat bijeen te willen harken, en er zijn meer van dergelijke klusjes om aan de nodige lichaamsbeweging in de buitenlucht te komen.

Mèt het tamelijk mooie weer van de afgelopen weken is tevens de lust verdwenen om te experimenteren met lichter lopende bandjes -Ultremo ZX en Durano- om de voorwielen van m'n roei3wieler. Dat kan wel wachten tot het weer weer opknapt; inmiddels ben ik tevreden met het rondscharrelen op m'n roei3wieler op 3 Marathon Racers.

Roeien met de THIJS 209 wil voorlopig niet meer. Afgevallen blad en andere rommel vergroten de kans op slip- en valpartijen, en daarvan ben ik geen liefhebber.


Fietsen in 2013
De voorbereidingen voor het fietsen volgend jaar zijn inmiddels in volle gang. De details van m'n bestelde Scorpion fs 26 pedelec (25 km/h max) zijn inmiddels in overleg met Gerrit Tempelman (Ligfietsshop, Dronten) vastgesteld. Hoewel op onderdelen van ondergeschikt belang gewijzigd, geeft de bijgaande afbeelding een goede totaalindruk van 't te leveren spul.
'k Hoop dat de Scorpion begin april of eerder kan worden afgeleverd, zodat ik 'm goed kan leren kennen voordat we daarmee op vakantie gaan in ons geliefde Beieren :-)

M'n Dynamik Pro, weliswaar een prachtige fiets maar niet meer geschikt voor mij, staat in de verkoop bij m'n vaste fietsenmaker :-(
M'n Cruz is nog proefkonijn in het experiment met een "zadel-op-maat" van Lepper. Pas in januari 2013 krijgt dit een vervolg. M'n eisen zijn niet erg hoog. De Cruz is au fond een heel aparte en fijne fiets, en als ik daarop al 30-40 km kan fietsen zonder al te veel ongemakken, dan ben ik al dik tevreden.

Het echte weekend- en vakantiefietsen zal voortaan gebeuren op m'n nieuwe Scorpion, gegarandeerd zadelpijn-vrij! :-))


Garmin Montana GPS
Fietsen met 'n trike kent meer beperkingen dan met 'n 2wieler. Smalle paadjes en bruggetjes, nauwe poortjes en rare hekjes zijn voor 'n trike heel gauw onneembare hindernissen. Het is daarom noodzakelijk om naar voor de trike geschikte routes te zoeken rondom de Starnberger See en in het gebied tussen Schäftlarn en München.

Da's natuurlijk een heel mooie aanleiding om de kunst van het GPS-en onder de knie te krijgen. Dat moet niet worden onderschat, zodat ik hiervoor weer aan de studie ben gegaan. Enfin, ik beschouw het maar als een capita selecta (zijnde een verplicht onderdeel van totaal onderwijsprogramma, uitgelicht voor bijzondere aandacht) waarvoor de wintermaanden heel geschikt zijn ;-)

't Aangeschafte toestelletje, een Garmin Montana 650T, is een bron van vermaak en informatie en dat geldt ook voor de bijbehorende software. Behalve de bijgeleverde standaardkaarten zitten er nu ook de Topo Deutschland 2012 Pro Süd (met de bijbehorende BirdsEye overlays) en de Topomap Benelux op.

Die kaart van de Benelux is trouwens de reden dat ik nu ook Windows 7 op m'n Mac kan draaien 8-[ Die kaart is namelijk (achterlijk gedoe!) alleen te koop in Windows-formaat, zodat-ie in een Windows-omgeving moet worden geconverteerd naar het voor OS X gebruikte formaat. Gelukkig doet de emulator van VMware, Fusion v5, z'n werk feilloos, zodat dit alles zonder problemen is verlopen op m'n Mac Pro.
'k Beleef veel genoegen aan m'n grote 30" Cinema beeldscherm; dat was al zo als ik foto's bewerk (met DxO Pro en Lightroom), en voor het betere kaartwerk (met BaseCamp) geldt dat eveneens.

Bij die studie blijkt het boek Garmin GPS Gids van Peter Gielen een prima leerboek en naslagwerk te zijn. Daarnaast is het overzicht Navigatie op een fiets, met een Mac van Maarten Sneep en Wim Schermer heel nuttig. Wim Schermer heeft op z'n weblog praktische tips gegeven over hoe je te werk kunt gaan als het kaartmateriaal hier en daar te wensen overlaat.


Primitief Garmin gedoe
Garmin heeft een dominante positie op de GPS markt. Men kan er over twisten of het daardoor of ondanks is dat de organisatie van de software een rommelige indruk maakt. De Garmin programma's voor de Mac hebben niet het niveau van wat de Mac-gebruiker gewend is. Irritante onvolkomenheden en kleine foutjes zijn zelfs voor de beginner heel snel aan te wijzen.

Waarschijnlijk is het daarom dat de JaVaWa GPS-tools zijn ontwikkeld: een verzameling kleine programmaatjes waarmee veel voorkomende problemen kunnen worden opgelost. Sommige daarvan hebben nu al hun nut voor mij bewezen...