16 oktober 2012

ff Dronten en Apeldoorn bellen…

Pech en pech, gisteren en vanochtend 8-(

Pech 1
Gisteren heb ik na een paar uur werken in de tuin -planten verpoten en blad harken- een klein ommetje gemaakt op m'n roei3wieler. Da's altijd prettig om hiermee de rug weer soepel en in het gareel te krijgen zodat ik de volgende dag totaal geen last heb van pijnlijke spiertjes :-)
Chagrijnig kwam ik weer thuis van 't ommetje: m'n trike was niet vooruit te branden. Onderweg de wielen op licht lopen gecontroleerd en, weer thuis, ook de sporing gecontroleerd. Aan beide zaken bleek niets te mankeren. Voorlopige conclusie: de Schwalbe Marathon Racers die ik om alle 3 de wielen heb zitten, zijn de boosdoeners. Tjee, dat valt vies tegen…

Enfin, na het verkennen van de mogelijkheden en het inwinnen van advies bij de Ligfietsshop en Wim Schermer heb ik besloten om de 25 mm brede 20" velgen te vervangen door 19 mm velgen en de Schwalbe Ultremo ZX bandjes 23-406 te proberen. De velgen (36-gaats) heb ik besteld bij Gerrit Tempelman (Ligfietsshop) en de bandjes bij m'n vaste fietsenmaker in Zuidlaren, die ook de SA trommelremmen mag overspaken naar de nieuwe velgen.
Het zal wel een paar dagen duren voordat alles rond is…

Pech 2
Eigenlijk zwaar off-topic omdat het over de auto gaat, in fietserskringen eerder gezien als een noodzakelijk kwaad (door sommige mensen dan) dan een populaire verschijning.
Vanochtend reed ik stapvoets achteruit m'n oprit af, en kwam met de linker achterkant van m'n Corolla Verso onzacht in aanraking met de bestelwagen van onze vaste pakjesman die m'n bij Amazon.de bestelde wiskundeboeken kwam brengen en eveneens stapvoets achteruit reed op de de inrit naar de 4 opritten van onszelf en onze buren
Gelukkig kon het gedoe wat zo'n botsing altijd met zich meebrengt in goede harmonie worden afgewikkeld: schadeformulier invullen, even napraten, Apeldoorn bellen, schadebedrijf bellen en erheen rijden voor schade taxatie en afspraak voor auto inleveren en leenauto meekrijgen.
't Hele achterpaneel tussen achterportier en achterklep, brandstofklep en achterbumper moeten vervangen worden...

Balen…
Als het in de loop van deze middag wat beter weer wordt, maar ff flink afreageren op m'n niet-vooruit-te-branden roei3wieler…

Update 's avonds, 21:15
Van fietsen is niks gekomen: we kregen bezoek, heel gezellig trouwens…
's Middags had ik overleg met enkele fietsers. Hierbij bleken m'n huidige 406 velgen al 19 mm velgen te zijn. De breedte van de velgen wordt namelijk inwendig gemeten, dus is gelijk aan uitwendige breedte minus 2xwanddikte. Dat betekent voor mijn velgen: uitwendige breedte 24 mm, wanddikte 2,3 mm (alles nauwkeurig met de schuifmaat gemeten). Inwendige breedte van de velg 19,4 mm.
Dus geen nieuwe velgen, en geen omspaken.  Dat scheelt alweer, in deze dure tijden :-)

6 opmerkingen:

Wim zei

Hallo Wijnandt,

Ik ben links en rechts informatie aan het verzamelen over deze vernieuwde Racers.

Als je de website van Schwalbe mag geloven, dan zijn het snelle en lekbestendige banden. Volgens jou zijn ze dus niet snel.....:( Jammer, ik had een beetje mijn hoop gevestigd op deze banden. We hebben het toch wel allebei over de vernieuwde Racers?

Heb je ook nog gedacht aan Durano's 28-406 als vervangende band, die passen nog wel op een 25mm velg?

Mocht je nog meer info hebben over de Racers, dan hoor ik dat graag. Mag ook via de mail.

Gr. Wim -de roetsende

Wijnandt zei

Hallo Wim,

op dezelfde recente thread van de ligfietslijst worden de Marathon Racers door Piet ook als tegenvallers betiteld. Ik ga er voorlopig van uit dat ook ik de vernieuwde Marathon Racers heb.

Als de Ultremo's vooraan niet voldoende helpen, zet ik om het achterwiel een Durano. Die lijkt wat minder kwetsbaar dan de Ultremo, en dat komt goed uit. De achterband is namelijk niet zo gemakkelijk te verwisselen/plakken als een voorbandje op 'n monovork. Voor kun je dus wat meer risico nemen, als je tenminste niet vergeet een extra buiten+binnenbandsetje mee te nemen.

Wim zei

Piet vergelijkt de Racers met F-Lites. Dan scoort volgens mij elke band slechter.

Er is nog een draad op het Ligfietsforum en daar noemt iemand dat de Racer ongeveer 3km per uur sneller is dan de Marathon Plus. De Plus was bij mij 6km langzamer dan de Kojak. Dat zou betekenen dat de Racer 3km langzamer is dan de Kojak. Voor een betere wegligging en lekbestendigeheid heb ik dat er in de winter wel voor over.

Van Anton L. kreeg ik de volgende reactie op mijn vraag over de Racer:
De Marathon Racer is duidelijk beter en lekbestendiger dan 5 jaar geleden. Wel gaat het dan om de vouwuitvoering, de draadband is minder lekbestendig. Wij rijden er inmiddels een half jaar mee rond zonder zelfs maar een lekke band. Komende winter gaat blijken hoe goed hij onder slechtere omstandigheden lekbestendig is. Met de dunne binnenbanden loopt hij nog een stuk soepeler en lichter o.a. SV7c.

Conclusie: Zoveel hoofden, zoveel zinnen.

M-MZ zei

Op mijn 222 heb ik een tijdje als experiment durano's geprobeerd. Achter een 40 mm en voor de 28 mm.

De banden reden lekker. Boven de 10 graden vergelijkbaar met de primo's. Bij kouder weer liepen ze naar mijn idee echter langzamer.

De wangen van de durano's dunner zijn als de primo's, daarom voelde ze lekker soepel aan. Het loopvlak is echter weer stugger dan van de primo's. Vandaar denk ik dat ze bij kouder weer minder snel zijn. Boven de 10 graden maakt het dan weer niet veel uit.

Voor de achterband was de pret na 1000 km echter op. Op 1 plek liet het rubber rond de hieldraad los. Blijkbaar zijn ze toch niet helemaal bestand tegen de belasting van een roeifiets.

Wat mij betreft hebben de standaard roeifietsbanden, de primo comet/racer met kevlar, de juiste mix van eigenschappen. Ze lopen licht, redelijk lekbestendig en de wangen zijn robuust genoeg.

Wijnandt zei

Hi Maas-Maarten,

dank voor je ervaringen! Hierop aansluitend vernam ik van Derk Thijs dat over enige tijd de Primo's met reflectie en kevlar anti-lek weer in alle maten leverbaar zijn :-)

Voor m'n 209 heb ik geen behoefte om te experimenteren, voor de roei3wieler met z'n 406 voorwielen des te meer.

Ik heb heel weinig ervaring met banden met meer of minder rolweerstand en wil die ervaring nu zelf opdoen. Ik ben bijv. benieuwd naar het effect van alleen de voorbanden te wisselen, en de Marathon Racer op het achterwiel te laten zitten.

Grip van 'n Primo Racer op het achterwiel v/d trike is voor het winterseizoen domweg te weinig. Het is bij ons in Veendam en (wijde) omgeving niet zo'n smeerboel als in Noord-Holland, maar in de herfst en winter is het niet prettig rijden met de roei2wieler.

M-MZ zei

Dat is erg goed nieuws. Ik wist dat Derk een hele grote voorraad besteld had omdat de kevlar 451 primo's al een tijdje op waren. Z'n leverancier had de Primo's ook niet meer.